7 stycznia 2018

Strefa rodzica

Jak rozmawiać z moim dzieckiem o uzależnieniu? 8 wskazówek dla rodziców

1. Traktuj Twoje dziecko jak partnera do rozmowy, szanuj go, staraj się nie pouczać, nie dawać rad, jeśli o nie nie prosi. Zapytaj, czy chce usłyszeć co Ty sądzisz na dany temat.

2. Zadawaj pytania otwarte, które wymuszają odpowiedź bardziej rozbudowaną niżeli „tak” lub „nie”. Na przykład: „Jak Ty widzisz tę sytuację?”, „Czego potrzebujesz, żeby sobie poradzić”, „W jaki sposób mogę Tobie pomóc?”, etc…

3. Zauważaj pozytywy, dowartościowuj, wyłapuj zaangażowanie, dobre chęci i skupiaj się na nich bardziej niż na efektach, bo te nie zawsze są od nas zależne.
Na przykład: „Widziałam, że bardzo się starałeś i przygotowałeś do sprawdzianu jak mogłeś”.

4. Podkreślaj, że kochasz swoje dziecko miłością bezwarunkową, co oznacza, że bez względu na to co powie, czy jak się zachowa (nawet jeśli w ogóle się z tym nie zgadzasz), kochasz je i może na Ciebie liczyć.

5. Odzwierciedlaj, próbuj odgadnąć, co kryje się za zachowaniem Twojego dziecka, bo jest ono zawsze komunikatem. Gdy dziecko trzaska drzwiami i krzyczy, zamiast ganić je i odpowiadać krzykiem, staraj się zachować spokój i odzwierciedli co może czuć, np.: „Widzę, że coś Ciebie rozwścieczyło”. Pokazuj, że znasz inne sposoby na rozładowanie złości.

6. Pozwalaj dziecku przeżywać trudne emocje; gdy jest złe, zachowaj spokój i spróbujcie razem dotrzeć do źródła emocji. Zastanów się, jaką informację przekazuje swoją złością? Które z jego potrzeb nie zostały zaspokojone, w jaki sposób naruszono jego granice? Gdy jest smutne, przytul i wesprzyj je
w przeżywaniu, mówiąc „Rozumiem jak musi być Tobie trudno, byłem kiedyś w podobnej sytuacji”.

7. Rozwijaj i pielęgnuj Wasze wspólne pasje i zainteresowania (rower, spacer, kino) w trudnych momentach mogą być „łącznikiem” Waszej relacji.

8. Pamiętaj, że jesteś jako Rodzic/ Opiekun najważniejszą osobą dla swojego dziecka, to Ciebie obserwuje i od Ciebie przejmuje wzorce i wartości. Szanuj młodego człowieka, buduj ciepłą relację, wkrótce on też będzie dorosłym.

Od jakości relacji rodzic – dziecko zależy w dużej mierze czy sięgnie ono po środki psychoaktywne.
Jak wskazują badania, jeden wspólny posiłek dziennie w rodzinnej atmosferze zmniejsza o 50% prawdopodobieństwo uzależnienia się dziecka od Internetu.

 

„Dzieci wychowywane są przez to czym dorosły jest, a nie przez to, o czym ględzi…”
C. G. Jung

 

Problemy wychowawcze z dorastającym nastoletnim dzieckiem mogą przytrafić się każdemu.

Przyczyn tego jest bardzo wiele, a co ważne są one często wynikiem najlepszych rodzicielskich chęci i opiekuńczych motywów. Wszyscy żyjemy w czasach wielkiej materialnej gonitwy. Spłacamy kredyty, staramy się o zapewnienie naszym dzieciom wszystkiego, czego nam samym kiedyś brakowało. Superzabawki, najlepsze szkoły, dodatkowe lekcje i zajęcia… Tylko często w tej mnogości atrakcji i edukacyjnych szans zapominamy o naszej własnej obecności w życiu dzieci. Zwykle jest to pierwszy krok ku wychowawczym kłopotom.

Dzieci szybko dorastają, często szybciej niż byśmy tego chcieli i się spodziewali. Zaczynają mieć niezależne od naszych oczekiwań potrzeby, sympatie, kontakty… Niesie to za sobą zagrożenia, tak przecież typowe dla dzisiejszych czasów i trudne do uniknięcia. Dopalacze, narkotyki, alkohol, hazard, komputer, a nawet wszechobecny smartphone mają moc przyciągania, która może zniweczyć najlepsze rodzicielskie chęci i największe wysiłki. Może się okazać, że odbierają nam i zawłaszczają nastoletnie dziecko, na którym nam zależy, i które tak kochamy, a wobec którego zaczynamy być bezradni. Pojawia się poczucie osamotnienia i beznadziejności sytuacji, która wymyka się spod kontroli. Tak jednak nie musi być!

Często wystarcza rozmowa z kimś, kto takich problemów doświadczył i poradził sobie z nimi, bądź potrafi je rozwiązać i chce się taką wiedzą podzielić. Im wcześniej zdamy sobie sprawę z potrzeby poszukania takiej rozmowy, tym szybciej, pełniej i lepiej będziemy mogli pomóc naszemu dziecku w przezwyciężeniu trapiących je problemów. Ale też pomóc samym sobie, w wypełnianiu roli rodzica, już nie tylko zatroskanego o swoje dziecko. Przede wszystkim rodzica, który potrafi mądrze towarzyszyć swojemu nastolatkowi w drodze ku dorosłości.

Jesteśmy grupą terapeutów, psychologów i pedagogów, ludźmi, którzy dysponują wiedzą o wychowawczych problemach współczesnej młodzieży i doświadczeniem w ich rozwiązywaniu. Chętnie się tą wiedzą podzielimy,

wystarczy, że zadzwonisz    793 220 275

 

Komputer. Czy moje dziecko ma problem z komputerem lub komórką?

Niebywałą korzyścią dzisiejszych czasów jest rozwijająca się technologia, która pozwala realizować potrzeby w sposób natychmiastowy. Niewielkim nakładem energii i czasu możemy zoptymalizować własne działania ułatwiając tym samym życie sobie i najbliższym. W mgnieniu oka organizujemy wakacje, wizytę u lekarza, wyjście kulturalne, zamawiamy obiad czy prezent. Świat wirtualny daje nieograniczone możliwości, ale też niesie ze sobą duże ryzyko. Pokolenie rodziców i dziadków traktuje nowe technologie jako narzędzie logistyki i planowania, zaś umiejętność skutecznego posługiwania się nimi nabyliśmy w toku dorosłego życia.

Dzisiaj nastolatkowie i ich młodsze rodzeństwo w momencie narodzin wchodzi niejako naturalnie w świat komputera i telefonu komórkowego. Z niepokojem i lękiem obserwujemy ten proces, zastanawiając się czy to już jest problem czy jeszcze norma. Z przerażeniem śledzimy przykłady młodych ludzi, których świat i przeżywanie zamknęły się w grze komputerowej, portalach społecznościowych, zapytując się jednocześnie czy zachowanie to rozpatrywać w kategorii uzależnienia, gdyż jak wiadomo uzależnienie może przyjmować różne formy.

Najczęstszą formą uzależnienia, z którą spotykamy się to uzależnienie od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki, dopalacze), niemniej destrukcyjne w skutkach jest uzależnienie tzw. behawioralne, a więc dotyczące zachowań. I tu wyszczególniamy: hazard, zakupy, sex, uzależnienia od telefonu i gier.

 

Jakie rodzaje narkotyków i substancji psychoaktywnych zażywa młodzież szkolna

Najnowsze badania przeprowadzone w ramach Europejskiego Programu Badań Ankietowych w Szkołach z roku 2015 dotyczące używania alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną (uczniowie klas trzecich szkół gimnazjalnych wiek 15-16 lat, klas drugich szkół ponadgimnazjalnych wiek 17-18 lat, próba reprezentatywna), wskazują, iż alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży w naszym kraju.

Chociaż raz w ciagu całego swojego życia piło 83,8% uczniów młodszej grupy, 95,8 % uczniów ze starszej grupy. Picie napojów alkoholowych (głównie piwa) jest na tyle rozpowszechnione, że prawie 50% młodszych uczniów oraz ponad 82 % starszych uczniów zadeklarowało jego spożywanie w czasie ostatnich 30 dni przed badaniem.

W czasie ostatnich 30 dni przed badaniem upiło się ponad 12% młodszych oraz prawie 20 % starszych uczniów.

Picie alkoholu jest tylko nieznacznie bardziej rozpowszechnione wśród chłopców niż wśród dziewcząt.

Do substancji psychoaktywnych oprócz alkoholu czy tytoniu należą także inne substancje legalne jak leki przeciwbólowe i nasenne czy substancje wziewne oraz bardzo szeroka gama substancji nielegalnych.


Używanie substancji (innych niż alkohol czy tytoń
) choć raz w życiu wśród młodzieży w wieku 15-16 lat

Substancja Chłopcy Dziewczęta
marihuana/ haszysz 29,5 20,6
substancje wziewne 11,2 11,1
leki uspokajające/ nasenne bez przepisu lekarza 11 22,9
leki przeciwbólowe w celu odurzania się 4,7 10
amfetamina 5,9 4,7
metamfetamina 3,9 3,3
LSD lub inne halucynogeny 6,1 4,8
crack 2,9 2,1
kokaina 4,9 3,8
heroina 3,5 2,6
ecstasy 4,4 3,4
grzyby halucynogenne 4,3 2,2
GHB (pigułka gwałtu) 2,5 1,6
dopalacze 10,9 9,7
inne


Używanie substancji (innych niż alkohol czy tytoń
) choć raz w życiu wśród młodzieży w wieku 17-18 lat

Substancja Chłopcy Dziewczęta
marihuana/ haszysz 48,8 37,9
substancje wziewne 7,4 7,7
leki uspokajające/ nasenne bez przepisu lekarza 10,5 24,6
leki przeciwbólowe w celu odurzania się 4,4 8,7
amfetamina 8,3 6,1
metamfetamina 5,1 2,8
LSD lub inne halucynogeny 6,2 4,3
crack 2 1,1
kokaina 5,2 3,6
heroina 2,4 1,3
ecstasy 5,4 2,8
grzyby halucynogenne 5,2 1,5
GHB (pigułka gwałtu) 1,7 0,6
dopalacze 15,5 10
inne

Używanie marihuany/haszyszu w czasie ostatnich 30 dni wśród uczniów III kl gimnazjum (chłopcy i dziewczęta) 10,3 %. Używanie marihuany/haszyszu w czasie ostatnich 30 dni wśród uczniów II kl szkół ponadgimnazjalnych (chłopcy i dziewczęta) 15,4 %.

Opracowała
Magdalena Maciejewska Henry
Psycholog, Psychoterapeuta uzależnień, Realizator programu FreD goes net na terenie Wielkopolski

Materiały wykorzystane w opracowaniu

– “Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną”, raport z ogólnopolskich badań ankietowych w szkołach, ESPAD, Warszawa 2015,
– “Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów”, KBPN, Wydanie II, 2016,
– “Narkotyki i dopalacze – zło, które wciąga młodzież, poradnik dla rodziców i nauczycieli”, Poznań 2016,
– Broszury informacyjne Krajowego Biura Przeciwdziałania Narkomanii


Jakie są rodzaje narkotyków i jak działają – przeczytaj TUTAJ


Jak zachować się gdy dziecko zażyło narkotyk?
– przeczytaj TUTAJ