Jakakolwiek życiowa zmiana, aby była trwała, wymaga zaangażowania oraz wewnętrznej motywacji, która wiąże się z silnym przekonaniem o tym, iż „zmiana jest dla mnie korzystna”. Brak takiego przekonania, w połączeniu z motywacją „zewnętrzną” może doprowadzić np. osobę uzależnioną do podjęcia decyzji o abstynencji, jeśli decyzja jest jednak oparta wyłącznie np. na strachu przed odejściem partnera, czy utratą pracy, to zwykle, wraz z ustaniem strachu nowe zachowanie w postaci abstynencji staje się również mniej „atrakcyjne”.
W naszej pracy terapeutycznej ogromną wagę przywiązujemy do budowania motywacji wewnętrznej klienta, zanim podejmie decyzję o jakiejkolwiek istotnej zmianie. Kierujemy się Dialogiem Motywującym, metodą podkreślającą jego autonomię i decyzyjność, umacniającą „sprawczość” poprzez podkreślanie najmniejszych choćby sukcesów i wskazywanie zasobów klienta, mogących pomóc mu w osiągnięciu sukcesu.
Wywiad motywujący jest skoncentrowanym na kliencie stylem doradztwa (sposobem komunikacji) ukierunkowanym na wydobycie z klienta motywacji do zmiany zachowania poprzez zbadanie i rozwiązanie ambiwalencji wobec zmiany.
Metoda wywiadu motywującego wniosła nowe treści w dyskurs o leczeniu osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych oraz przyczyniła się do zmiany stylu pracy z osobami zgłaszającymi się do placówek leczenia uzależnień. Autor koncepcji W. Miller rozwinął swoje podejście na bazie doświadczeń z osobami nadużywającymi alkoholu. W odróżnieniu od dominującej w latach 80. zeszłego stulecia praktyki klinicznej wykorzystującej w znacznym stopniu konfrontacyjne techniki, wywiad motywujący odwoływał się do stylu komunikowania, który unikał konfrontacji, a skupiał się na ułatwieniu klientowi rozwiązania ambiwalentnego stosunku do zmiany zachowania. Ambiwalencję wobec zmiany potraktowano jako naturalny stan towarzyszący każdej osobie rozważającej wprowadzenie zmian w swoim życiu, nie zaś jako symptom patologii wynikającej z istniejącego zaburzenia czy przejaw działania mechanizmów obronnych.
W wywiadzie motywującym ważny jest klimat rozmowy, który obejmuje empatyczną, pełną zrozumienia i szacunku postawę terapeuty dla decyzji klienta.
Duch DM
- Współpraca nie konfrontacja
- Wydobywanie nie nauczanie
- Autonomia nie władza